Fronteers — vakvereniging voor front-end developers

Workshop Datavisualisatie met Nadieh Bremer en nieuwe commissieleden gezocht

In april presenteert de workshopcommissie met trots een nieuwe workshop over datavisualisatie, met niemand minder dan Nadieh Bremer (die je onder andere kunt kennen van haar talk op Fronteers 2016). Ook zoeken we nieuwe leden voor onze commissie.

Workshop “Datavisualisatie” met Nadieh Bremer

Met de enorme hoeveelheid programma's waarmee je tegenwoordig data kan visualiseren, is het erg makkelijk om vast te komen in je grafiekkeuzes. Altijd maar weer gaan voor de staaf of lijn diagram, zonder echt na te denken over effectiviteit. Tijdens deze workshop zal Nadieh je leren hoe je een meer creatieve en praktische benadering kan nemen in het design van data visualisatie.

Nadieh Bremer voor het enorme projectiescherm van Tuschinski

Nadieh Bremer tijdens Fronteers 2016

Nadieh is opgeleid als sterrenkundige, werkte jaren als data-scientist in het bedrijfsleven en is als freelancer gespecialiseerd in de creatieve kant van datavisualisatie. Ze was afgelopen jaar te gast op het Fronteers-congres en gaf daar de fantastische talk Hacking the visual norm.

De workshop zal plaatsvinden op 28 april in Utrecht. We hebben ruimte voor 12 deelnemers. Kosten zijn €250 voor niet-leden of €150 voor leden, inclusief lunch, drankjes en versnaperingen.

Aanmelden kan vanaf nu via het aanmeldformulier.

Workshops over CSS voor grote sites en ECMAScript 2015

Wil je al eerder werken aan het vergroten van je kennis? We hebben in februari en maart workshops over CSS voor grote websites (met Hans Grimm) en ES2015 (met Chiel Kunkels).

Voor deze workshops, met dezelfde prijs en locatie, zijn op het moment van schrijven nog 6 (CSS) en 2 (ES2015) plaatsen beschikbaar. Wacht dus niet te lang met inschrijven! Vragen over de inhoud van deze workshops? Stel ze op Slack of neem contact op.

Nieuwe commissieleden gezocht

Per 1 april zal onze tijdelijke voorzitter Hidde de Vries de commissie verlaten en we zijn daarom op zoek naar nieuw bloed!

Vind je het leuk om workshops zoals deze te helpen organiseren? Wil je meedenken over onderwerpen, met sprekers communiceren en potentiële deelnemers enthousiasmeren voor het bezoeken van een workshop? Dit is een goed moment om bij de workshopcommissie te komen: er is voor dit jaar namelijk begroot op het organiseren van enkele internationale workshop. Het organiseren daarvan zal in de komende maanden plaatsvinden. Neem contact op met de workshopcommissie voor aanmelding of meer informatie.

Front-enders gezocht voor de Dutch Blockchain Hackathon

Van 10 t/m 12 februari wordt de Dutch Blockchain Hackathon in Groningen georganiseerd. Hier zullen 50 teams in 5 verschillende tracks proberen innovatieve oplossingen te bedenken voor diverse uitdagingen die door de organisatie zijn opgesteld.
EBPI, dat deelneemt met drie teams, is nog op zoek naar front-end developers om hun teams te versterken.

Johan Mastenbroek en Ralph Verhelst van EBPI zijn druk bezig met het samenstellen van de teams, bestaande uit mensen met diverse expertises. EBPI zal, zoals gezegd, met drie teams aan de hackathon deelnemen. De tracks waaraan zij zullen gaan deelnemen zijn:

  • Reinventing Government
  • International Trade & Entrepreneurship
  • Future of Pensions

De specifieke “cases” binnen deze tracks zijn nog niet helemaal duidelijk, maar zullen waarschijnlijk binnenkort bekend worden.

Bij het samenstellen van de teams kwamen Johan en Ralph erachter dat ze onvoldoende front-end developers kennen om alle teams te voorzien van de benodigde expertise op dit vlak. And that’s where we come in!

Waarom zou je mee doen?

Daarover kunnen we Johan en Ralph het beste zelf aan het woord laten.
“De Dutch Blockchain Hackathon is een zeer interessant evenement waar we met circa 50 andere (internationale) teams een begin maken met de oplossingen voor de zeer nabije toekomst!”

“Onze teams verzamelen donderdagavond in Groningen en zullen feestelijk van start gaan. De hackathon zelf begint vrijdag 10 februari en eindigt zondag 12 februari met een mooi feestje. Maandagmorgen zullen we het hotel in Groningen verlaten.”

“Het wordt een fantastische ervaring waar je niet alleen zelf veel van kunt leren, maar waarbij je ook je eigen kennis en ervaring kunt overdragen aan studenten en collega’s van andere organisaties.”

“De reis – we gaan lekker met de trein – en het verblijf worden voor je geregeld! We zouden graag in contact komen met front-enders, die een goede kennis van JavaScript hebben, om onze teams te versterken. Mensen die callback functies en promises snappen. Heb je daarnaast ook nog kennis van één, of meerdere, van de “grotere” JS-frameworks, als AngularJS, ReactJS of MeteorJS dan is dat helemaal mooi meegenomen.”

Hoe meld je je aan?

Dus lijkt het je tof om een weekend lang samen te werken aan de cases, lekker te geeken aan de blockchain en je front-end expertise te delen? Mail dan naar info@ebpi.nl ter attentie van Johan en Ralph. Zij nemen dan weer contact met je op om een en ander verder te regelen.

Een bijzonder jaar

In oktober 2007 werd Fronteers opgericht na het oprichtingscongres, en het bestuur is trots op wat er allemaal tot nu toe gerealiseerd is. Sinds de laatste ALV heeft de vereniging niet stil gezeten. Er zijn een aantal mooie activiteiten die plaatsvinden in de komende maand. Het bestuur geeft hieronder enkele updates.

Tien jaar

Tijdens het congres in oktober zal Fronteers officieel tien jaar oud worden, en sinds het eerste mini-congres zijn er 122 bijeenkomsten, 23 verschillende workshops en 10 congressen georganiseerd. Verder zijn we afgelopen jaar begonnen met het ondersteunen van front-endinitiatieven die georganiseerd worden buiten Fronteers, en hebben we gezien dat het gebruik van Slack als zeer positief wordt ervaren. Voor het komende jaar zijn we wederom van plan om prachtige bijeenkomsten, workshops en een spetterend congres neer te zetten en dat kunnen we niet zonder onze leden. Heb je een tof idee dat Fronteers nog beter gaat laten worden? Heb je interesse om ons te helpen met het organiseren? Neem dan contact op met het bestuur en dan gaan we er samen een topjaar van maken!

Congres

Na de laatste update van het bestuur hebben een aantal mensen aangegeven interesse te hebben om plaats te nemen in de congrescommissie van dit jaar. Naar aanleiding van diverse persoonlijke gesprekken heeft het bestuur recentelijk een overleg gehad met alle geïnteresseerden, waarna officieel de congres-commissie is vastgesteld. Ook hebben we eerder in december al verkennende gesprekken gehad met Eventstack, en het bestuur ziet de samenwerking met deze partner met vertrouwen tegemoet.

Atomic design en complexiteit in CSS

Op dinsdag 24 januari organiseert Fronteers samen met E-sites in Breda een bijeenkomst met CSS als thema. We hebben twee Nederlandstalige talks, van Iain van der Wiel en Bram Smulders. Uiteraard raden we iedereen van harte aan om naar deze bijeenkomst te gaan!

Workshops over responsive design, ES2015 en CSS architectuur

Ken je iemand die meer wil weten over de basis van front-end development? Op vrijdag 27 januari bieden we een beginnersworkshop Responsive design aan. Doelgroep: back-enders, designers en iedereen die meer over front-end development wil weten. Wil je je eigen kennis opschroeven? In de komende maanden hebben we ook workshops over ES2015 en CSS architectuur. Deelname kost slechts €150 voor leden (€250 voor niet-leden), inclusief lunch.

Aftreden bestuurslid

Naar aanleiding van de –vrij publieke en niet altijd constructieve– discussie die plaatsvond na de laatste ALV heeft Michael Hastrich aangegeven dat hij niet langer op een zinnige wijze een bijdrage kan leveren binnen het bestuur, en daarom een stap terug wil doen. Het bestuur vindt het zeer jammer dat Michael deze beslissing heeft moeten nemen, maar wil hem alsnog hartelijk bedanken voor al het werk dat hij heeft verricht (en blijft verrichten) voor Fronteers. Het bestuur heeft voorlopig besloten dat ze in de huidige bezetting door zal gaan, waarbij de focus volledig zal komen te liggen op het organiseren van activiteiten, workshops, het congres en de communicatie naar de leden. In de loop van het jaar zal het bestuur nogmaals kijken of in de huidige bezetting doorgegaan zal worden, of dat er alsnog een tussentijdse ALV gehouden zal worden.