Fronteers — vakvereniging voor front-end developers

Front-end vraagstukken: Communicatie over Webrichtlijnen

De commissie online community is bezig een forum voor Fronteers op te zetten. Omdat dit alles niet zo snel gaat als we graag zouden willen, en we toch af en toe vragen langs zien komen waarbij we het idee hebben van "dat zou perfect op het forum gevraagd kunnen worden," willen we tot de tijd dat het forum live gaat het weblog gebruiken om leden toch in staat te stellen in één keer een breed publiek te bereiken met hun front-end vragen. Mocht je zelf een front-end vraag uit de praktijk hebben waar je graag input vanuit de hele vereniging over zou hebben—algemeen, om een brede discussie over een onderwerp los te maken, danwel specialistisch, waarbij je zoekt naar iemand die ervaring heeft met het preciese onderwerp waar je meer over wil weten—stuur hem dan in. We zullen regelmatig één van de ingezonden vragen uitkiezen om op het weblog te plaatsen.

Mike van Hoenselaar trapt af met de eerste vraag:

De Webrichtlijnen zijn steeds vaker orde van de dag. Ook voor mij, ondanks dat ik geen websites ontwikkel voor overheden. Ik ben constant bezig om deze toe te passen. Toch loop ik tegen enkele dingen aan die ik graag beantwoord zou willen zien. Hoe kun je als front-end ontwikkelaar het beste intern de Webrichtlijnen communiceren, ook als je bedrijf geen overheidssites maakt en dus niet "verplicht" wordt om ze te gebruiken? Zowel naar je collega’s als naar je baas/management? Hoe hebben andere Fronteers dit intern geregeld?

Reacties

1 Vasilis op 19-03-2009 om 16:51 uur:
Erg lastig. Een manier is gewoon zo veel mogelijk van die richtlijnen toepassen zonder dat iemand het door heeft. Punten die je niet kunt toepassen omdat ze bijvoorbeeld meer met het design te maken hebben kan je dan neerleggen bij de ontwerper in de hoop dat ie het even aanpast of er iets van leert en er in het vervolg dus iets mee doet.
Een andere, minder mooie, optie is het om de sales afdeling bang te maken. Laat ze weten dat er al accessibility-processen zijn gevoerd in California en dat dat de gedaagde partij bakken met geld heeft gekost.
2 Krijn op 19-03-2009 om 17:11 uur:
http://www.webrichtlijnen.nl/waarom/ en http://www.webrichtlijnen.nl/achtergrond/voor-wie/ zouden hier goed mee kunnen helpen, maar ik neem aan dat Raph en co méér overtuigende bronnen hebben om bedrijven te helpen. Het is ongeveer dezelfde vraag als "Hoe kan de verkoopbaarheid en bruikbaarheid van de webrichtlijnen als kwaliteitsmodel vergroot worden, zodat meer organisaties – binnen en buiten de overheid – en professionals er gebruik van willen en kunnen maken, en hoe kan dit in de online communicatie tot uiting gebracht worden?", dus blijkbaar zitten wel meer mensen met dit probleem.

Een vraag die hierop inhaakt; wie bouwt echt "verplicht" sites volgens deze richtlijnen? Zijn dat alleen de bedrijven op http://www.accessibility.nl/toegankelijkebouwers/bouwers? Als jullie meelezen, kunnen jullie wat motivaties met ons delen? Of is de verplichting de enige stok achter de deur? :)

Of moet het helemaal niet vanuit de ontwikkelaars komen?
3 Tom op 19-03-2009 om 21:59 uur:
Hoi Mike,

Kun je je vraag verder toelichten? Gaat het specifiek om de webrichtlijnen van de overheid? En waar loop je dan precies tegenaan?

Een aantal jaar geleden heb ik bij Info.nl webstandaarden op de kaart gezet. Bewustzijn creeren ging niet van de ene op de andere dag, maar het is uiteindelijk mainstream geworden voor iedereen die met front-end te maken heeft. Bedoel je zoiets met je vraag, of gaat het specifieker om de webrichtlijnen?
4 Rick op 20-03-2009 om 12:57 uur:
Wanneer je bedrijf websites maakt voor externe klanten lijkt het mij belangrijk dat de klanten er zelf om vragen. Het management van je bedrijf gaat dan waarschijnlijk snel genoeg overstag.

Het creëren van bewustwording van deze regels bij klanten is de taak van overtuigende consultants en accountmanagers.
5 Mike van Hoenselaar op 20-03-2009 om 13:05 uur:
@Tom

Ik denk dat je spijker op zijn kop slaat.

Het gaat mij voornamelijk om het in kaart brengen van eventuele valkuilen, tips en trajecten die mede FED's hebben genomen om hun baas/collega/bedrijf aan de webrichtlijnen te helpen.

Dus dat deze standaard toegepast gaan worden, want ik ben van mening dat je al heel veel stappen standaard mee kunt nemen ondanks dat je er niet verplicht toe bent.
6 Tom op 23-03-2009 om 10:07 uur:
De situatie zal per bedrijf verschillen. Bij ons was het geen sprake van onwil, maar van onbekendheid. Er moest dus vooral bewustzijn gecreëerd worden.

Samen met een enthousiaste interactie-ontwerper en een systeemarchitect (die beide al overtuigd waren van webstandaarden) heb ik interne webstandaardencursussen en -workshops georganiseerd, voor designers, front-end en back-end ontwikkelaars.

Voor Sales schreven we primer met de belangrijkste voordelen van webstandaarden vanuit Salesperspectief.

Kortom, zoek een handlanger en spread the word!
7 Wes op 25-03-2009 om 12:20 uur:
Wat mij betreft moet je gewoon arrogant genoeg zijn om elke pagina te controleren op webstandaarden en net zo lang zeuren, zeiken, mailen en klagen tot mensen naar je gaan luisteren. Misschien maak je jezelf niet geliefd, of staat de organisatie er helemaal niet voor open. In dat geval moet je toch op zoek gaan naar een nieuwe baan.

Het ligt er ook heel erg aan hoe groot je organisatie is. Ik werk zelf in een klein bedrijf als lead front-ender / ontwerper en leidt in principe de mensen intern op. Wanneer het bij een groter bedrijf verkeerd gaat moet je het hogerop zoeken; wie is, zoals Tom al zei, een handlanger en kan een wezenlijk verschil maken?
8 Krijn op 25-03-2009 om 12:23 uur:
Nog een interessant artikel hierover: De Webrichtlijnen: onbekend, onbemind en/of onbereikbaar
9 Kor Dwarshuis op 26-03-2009 om 09:40 uur:
Onlangs kreeg ik het volgende voorgeschoteld op een communicatietraining:

"Het gaat zo langzaam!

-Directies/managers denken gemiddeld 5 maanden over hun strategie.
-Ze nemen 5 weken om het op papier te zetten.
-In 5 dagen overtuigen ze hun staf.
-In 5 uur wordt het aan de medewerkers verteld.
-Die hebben 5 minuten om het te begrijpen.
-En 5 seconden om vragen te stellen."

Misschien geldt dit mutatis mutandis ook voor de Webrichtlijnen. En moeten we gewoon heeel veeel geduld hebben en blijven uitleggen en luisteren en proberen misverstanden weg te nemen.
10 Matijs op 29-03-2009 om 14:56 uur:
@Kor

Als web developer zit je in het akelig realistische lijstje wat je daar neerzet ook nog eens erg ver richting het eind. Dan heb je dus echt maar verdomd weinig tijd om je werk te doen, laat staan dat je de tijd en ruimte krijgt om invloed uit te oefenen waardoor men het belang van Webrichtlijnen gaat zien.
Plaats een reactie