Fronteers — vakvereniging voor front-end developers

"Ik doe ook front-end"

Nadat ik kennis heb gemaakt met een Poolse collega bij het koffiezetapparaat, bevliegt mij weer eens een terugkerend vraagstuk. Mijn Poolse collega blijkt een back-end developer te zijn die in een geheel Pools team werkt voor mijn nieuwe opdrachtgever. Terwijl ik tijdens het tappen van mijn espresso uitleg dat ik tijdelijk word ingehuurd als front-end developer, reageert hij direct “Yes, I do front-end too”. Ik dwaal direct af, nadenkend over zijn skills, gezien hij aangeeft een back-end developer te zijn. Ik zie front-end development als een specifiek vakgebied, waar je bepaalde skills voor nodig hebt. Terwijl ik teruglopend naar mijn plek hem nog eens profileer, vraag ik mezelf af; wat voor type front-end developer ben ik zelf eigenlijk?

Onzekerheid

Ook ik stop mensen graag in hokjes en geef iemand ongemerkt toch een bepaald profiel. Zou hij oog hebben voor UX? Zou hij pixel-perfect werken? Of voegt hij gewoon soms CSS aan zijn werk toe en doet hij daarom ook front-end? Dit is mijn eerste week bij een nieuwe opdracht. Altijd spannend om weer in aanraking te komen met nieuwe collega’s. Je probeert je weg weer opnieuw te vinden. De onzekerheid slaat soms toe. Terwijl ik juist heel goed weet wat ik kan, weet waar ik goed in ben, merk ik toch dat ik altijd onzeker ben over die ene techniek, waar je al maanden net nog iets meer over wilt weten om er een zelfverzekerd praatje over te houden.

Communicatief

Bij iedere nieuwe opdracht moet je iedereen leren kennen. Vaak als freelancer zijn er geen kennismakingsgesprekken met collega’s. In de eerste dagen probeer ik dan te ontdekken wat de mensen daar precies doen. Wie heb je waarvoor nodig? En ook belangrijk, wat kunnen ze precies? Ik kom er in een gesprek achter, dat ik voer met een directeur binnen dit bedrijf, dat in deze organisatie waarde wordt gehecht aan developers met een full stack skillset. Interessante informatie: gezien ik als front-ender goeie kennis heb van HTML, CSS en Javascript, maar toch met jarenlange PHP ervaring, voel ik me tijdens dat gesprek toch wat ongemakkelijk.

Toch twijfel ik over zijn keuze. Zijn alleen full stack developers een goeie keuze voor je eindproducten? Voor wat betreft communicatie denk ik dat front-end developers over het algemeen toch wat meer outgoing zijn dan bijv. back-enders. Makkelijk communiceren is een voordeel. Zo ben je daardoor benaderbaar en is het zelf ook weer makkelijk om wat aan iemand te vragen. Als je bijvoorbeeld niet doorvraagt waarom een bepaalde keuze is gemaakt op design vlak, weet je nooit waarom je het implementeert.

Oog voor detail en design

Als front-end developer neem je wat skills mee. Over het algemeen ben je als front-end developer iemand die oog heeft voor detail en gevoel heeft voor UX. Net iets meer padding tussen de kolommen, zodat de content rustiger oogt? De scrollbare tabel juist animeren, zodat de gebruiker nog beter begrijpt hoe deze gescrollt kan worden? Zou mijn collega back-end developer en mijn ‘naar fullstack developers zoekende’ directeur dat principe begrijpen?

Hongerig naar nieuwe technieken

Gezien het landschap in front-end land met een rap tempo veranderd, moet je eigenlijk wel hongerig zijn naar nieuwe technieken. Relatief nieuwe CSS modules als Flexbox en CSS Grid worden geadopteerd als de standaard in menig webproject. En Javascript frameworks als Vue en React zijn bijvoorbeeld ook alweer enige tijd niet weg te slaan uit een willekeurige front-end vacature. Ben je er niet mee bekend? Dan kom je op sommige opdrachten niet on-board. Kun je nagaan wat je moet beheersen als fullstack developer?

“Jij past toch de kleuren aan”

Aan de andere kant merk ik ook af en toe dat er soms erg makkelijk over front-end werk wordt gedacht. “Oh, jij past toch de kleuren aan”, zei een consultant laatst tegen mij. Klopt! Dat doe ik zeker. En daarvoor heb ik SASS-variabelen gemaakt, zodat wanneer je de klant adviseert de groentint iets donkerder te maken in verband met webrichtlijnen, alles in één keer door het hele project veranderd. Je kunt het ‘m wellicht niet kwalijk nemen, maar het geeft wel aan dat niet iedereen weet wat we doen. Misschien ligt daar ook een communicatieve rol voor een front-end developer?

Oplevering

Aan het eind van de dag zal het project worden opgeleverd. Ik ben er van overtuigd dat het resultaat van het project er visueel gezien anders uitziet als een back-end developer die ook front-end werk erbij doet. Je hebt immers niet voor niets een front-end specialist. Een ultiem voorbeeld kwam mij onlangs voorbij toen ik een berg luiers voor mijn dochter bestelde bij Kruidvat Online. Je wordt netjes doorverwezen naar Ogone Payments. Bekijk het zelf. Het werkt. Alles wat je hieronder ziet is functioneel. Precies wat een back-end developer moet doen. Alleen, als ik nog maar naar de ‘Ga verder’ button kijk, gaat het bij mij enorm kriebelen. Je snapt vast wat ik bedoel. Er zit niet eens styling op. Verder staat er dan wel een Norton logo bij, maar dan nog oogt het bij mij nog steeds een beetje ‘unsecure’. Het heeft wat mij betreft meer een beetje de stijl van van een oplichter, die me een email stuurt om mij in te laten loggen bij mijn bank. Ik ben er dan ook echt van overtuigd dat een specialist als een front-end developer wel degelijk een andere denkwijze heeft dan andere specialisten.

Betaalpagina van Ogone Payments

Wat vind jij?

Wat voor skills en persoonlijke vaardigheden dient een front-end developer eigenlijk nog meer te hebben volgens jou?

Reacties

1 Rik Verbeek op 17-12-2018 om 08:13 uur:
In de eerste plaats deel ik je mening dat veel mensen een verkeerd beeld van frondend hebben, het is allemaal niet zo spannend om een kleurtje en wat ondersteunende animatietjes toe te voegen. Vaak moet dit dan ook nog eens achteraf gebeuren. Ik ben binnen mijn huidige baan aangenomen als backend developer en onderhield (en houd) een ECD. Dit pakket is een prima voorbeeld van een ‘backend product’. Under the hood zit alles goed in elkaar, weliswaar verouderd maar rubuust. De voorkant is saai en doet aan als een amateur website uit de jaren 00. Sinds een half jaar ben ik bezig met het ontwikkelen van een soort opvolger hiervan. Het is een wat uitgekledere versie van het huidige pakket. Omdat ik altijd interesse heb gehad in de frondend heb ik gekozen om het project uit te voeren in Vue. Ik kreeg hier wat kritiek op (van backend collega’s) omdat het voor een medisch pakket niet nodig zou zijn ‘fancy’ dingen te implementeren. Mijn keuze om juist geen css framework te gebruiken werd ook met gereserveerdheid aangehoord. Kortom, een frontender tussen backenders heeft het zwaar.

Volgens mij is de belangrijkste skill die een frontender kan hebben inlevingsvermogen. Wie zijn mijn gebruikers en hoe willen zij het product gepresenteerd krijgen. Techniek komt op een tweede plaats.
2 Sander Langendoen op 17-12-2018 om 09:53 uur:
Ha Rik,

Klinkt als lastig om sommige collega's mee te krijgen met goede ideeën. Het is denk ik daarom ook prettig om meerdere FE collega's om je heen te hebben (idealiter dus FE-ers die hongerig zijn naar nieuwe technieken). En dan nog eens een stukje overtuigingskracht hebben om de rest van je team mee te krijgen ;)

Inlevingsvermogen is zeker een goede skill! Grappig dat je zegt dat de techniek op een tweede plaats komt, ben benieuwd hoe je back-end collega's hier over denken ;)
3 Rik Verbeek op 17-12-2018 om 13:19 uur:
Het bedrijf waar ik werk is niet zo frontend georienteerd. Het is soms vechten tegen de bierkaai.

Backenders hebben inderdaad niet zo veel te maken met de eindgebruiker en leunen daarom sterk op 'kant-en-klare' oplossingen als Bootstrap of Bulma. Dit is immers de werkwijze die ze gewend zijn vanuit de backend waar ook kant en klare oplossingen bestaan voor bijvoorbeeld het schrijven en lezen uit een database. Frontend is een beetje eng voor ze ;)
Plaats een reactie